Σχολικός εκφοβισμός - 7ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
Σχολικός εκφοβισμός - 7ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
21 Απριλίου 2015Σχολικός εκφοβισμός :Δημιουργία σχεδιοκίνησης με το εργαλείο PowToon
Ένα θέμα το οποίο απασχολεί τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο τα σχολεία, αλλά και την κοινωνία γενικότερα, είναι ο “σχολικός εκφοβισμός” (bullying). Οι μαθητές της Ε’ και Στ΄ τάξης σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα video που θα παρουσιάζει, μέσα από την ιστορία μίας μικρής μαθήτριας, τις συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού αλλά και συμβουλές αντιμετώπισής του. Με χρήση των εργαλείων Paint αποτύπωσαν το περιβάλλον της ιστορίας τους και κάποιους από τους ήρωές τους. Τέλος, δημιούργησαν τις σχεδιοκινήσεις με το εργαλείο PowToon. Σκοπός ήταν να αναπτύξουν δεξιότητες, να χρησιμοποιήσουν τη δημιουργικότητά τους και να μας προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Στο τέλος της παρούσας εισήγησης οι μαθητές μοιράζονται όσα αποκόμισαν από την όλη δραστηριότητα.
Λέξεις κλειδιά: σχολικός εκφοβισμός, animation
1. Εισαγωγή
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου. Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται στη χρήση βίας κάποιων μαθητών απέναντι σε άλλους, συνήθως πιο αδύναμους, με σκοπό να προκληθεί πόνος ή αναστάτωση. Εμφανίζεται με αρκετές μορφές, όπως λεκτική (κοροϊδία, ντροπιαστικά σχόλια), κοινωνική (διάδοση φημών, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, απομόνωση από την ομάδα), σωματική (χτυπήματα, σπρωξίματα, κλωτσιές). Επίσης, υπάρχει και ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός που είναι ο εκβιασμός μέσω Διαδικτύου ή ηλεκτρονικών συσκευών. Επειδή είναι ένα θέμα που βλέπουμε να συμβαίνει στα σχολεία, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε μία ιστορία στην οποία να φαίνεται το πόσο κακό μπορεί να προκαλέσει ο εκφοβισμός στην ψυχολογία ενός παιδιού αλλά και να δούμε πώς μπορεί να τον αντιμετωπίσει.
Αποφασίσαμε, λοιπόν, να φτιάξουμε ένα video, που θα μιλά για την ιστορία μιας μικρής μαθήτριας. Σκεφτήκαμε αναλυτικά το σενάριο. Παρακολουθήσαμε άλλα video στο youtube, διαβάσαμε πληροφορίες για το σχολικό εκφοβισμό, το λεγόμενο «bullying». Αμέσως μετά, έπρεπε να βρούμε το εργαλείο στο οποίο θα δουλέψουμε. Η δασκάλα μας, πρότεινε το εργαλείο «PowToon». Αφού πειραματιστήκαμε, αλλάξαμε, προσθέσαμε και αφαιρέσαμε σκηνές, καταφέραμε να δημιουργήσουμε την τελική έκδοση του video.
2. Το εργαλείο Powtoon
To PowToon είναι ένα εργαλείο δημιουργίας σχεδιοκινήσεων στο internet (http://www.powtoon.com/). Μπορεί κανείς να αποκτήσει λογαριασμό στο PowToon δίνοντας ένα mail και ένα κωδικό. Έχει δυο διαφορετικές εκδόσεις με διαφορετική ετήσια συνδρομή με προφανώς διαφορετικές παροχές. Εμείς δουλέψαμε στη δωρεάν έκδοση με την οποία μπορούν να γίνουν και πάλι εντυπωσιακές παρουσιάσεις και σχεδιοκινήσεις. Το PowToon προσφέρει έτοιμα πρότυπα σχεδιοκινήσεων τα οποία μπορούμε να αλλάξουμε ανάλογα με το θέμα που θέλουμε να παρουσιάσουμε. Εμείς δημιουργήσαμε το δικό μας video από την αρχή. Το εργαλείο διαθέτει ήρωες ακίνητους (characters) και ήρωες που έχουν ήδη μία μορφή κίνησης (animated).
Επίσης, προσφέρει τεράστια βιβλιοθήκη με αντικείμενα που μπορούμε να προσθέσουμε στις σκηνές του video μας.
Μπορούμε να ρυθμίσουμε το πόσο κρατάει μία σκηνή είτε πότε προστίθεται κάθε αντικείμενο στη σκηνή από τη μπάρα του χρόνου των αντικειμένων (timeline) που υπάρχει κάτω από το κύριο παράθυρο.
Οι εργασίες αποθηκεύονται αυτόματα στους server της εταιρίας για μελλοντική χρήση, ενώ υπάρχει η δυνατότητα αυτόματου upload στο youtube. Στις εκδόσεις με ετήσια συνδρομή μπορεί να γίνει η σχεδιοκίνηση download σε HD και Full HD ανάλυση.
3.Το σενάριο
Έχουμε υπάρξει θεατές σε σκηνές εκφοβισμού που γίνονται σε συμμαθητές μας και θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα σενάριο το οποίο παρουσιάζει, από τη μεριά του θύματος, τις άσχημες συνέπειες του bullying. Έτσι, σκεφτήκαμε η ιστορία μας να παρουσιάζει τον εκφοβισμό που ασκεί ένα αγόρι σε μία συμμαθήτριά του την ώρα που του ζητάει να παίξουν μαζί ποδόσφαιρο. Ηρωίδα μας είναι η μικρή Χριστίνα που ενοχλείται από τον λεκτικό, και στη συνέχεια, ηλεκτρονικό εκφοβισμό που δέχεται από το συμμαθητή της, Γιάννη. Στο video παρουσιάζεται επίσης η μητέρα της Χριστίνας και ο δάσκαλός της. Τέλος, αποφασίσαμε να υπάρχει μία φιγούρα ως αφηγητής ο οποίος θα συνδέει τα διάφορα γεγονότα.
4.Συνεργασία
Έπειτα από συζήτηση με τη δασκάλα μας στην Πληροφορική, είδαμε πως έπρεπε να μοιράσουμε τη δουλειά για να μπορέσουμε να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Τα κορίτσια, χρησιμοποιώντας το εργαλείο Paint ζωγράφισαν εικόνες τις οποίες, στη συνέχεια, θα τις χρησιμοποιούσαμε σα φόντο (background) σε διάφορες σκηνές του video. Έτσι, ζωγράφισαν ένα σχολείο και ένα γήπεδο ποδοσφαίρου, εκεί όπου θα λάμβανε χώρα η ιστορία μας.
Έπειτα, χωρίσαμε το σενάριο σε σκηνές ώστε να αναλάβει ο καθένας από μία σκηνή. Τελικά, δουλέψαμε σε ομάδες των 2 ατόμων και κάποιοι, ακόμα, ατομικά, φτιάχνοντας με πολλή προσοχή και μεράκι τις σκηνές του video.
5. Δημιουργία της σχεδιοκίνησης
Όπως είπαμε και παραπάνω, για την τελική παραγωγή του video χωριστήκαμε σε ομάδες των 2 και αποτυπώσαμε στο PowToon διαφορετικές σκηνές του σεναρίου. Κάποιοι, δούλεψαν και στις ομάδες τους αλλά και ατομικά, με φαντασία και δημιουργικότητα.
6. Συμπεράσματα
Μέσα από όλη αυτήν την εμπειρία μάθαμε πως η συνεργασία μπορεί να καταφέρει πολλά. Το μοίρασμα της δουλειάς, ανάλογα με τις ικανότητες των συμμαθητών μας, είναι απαραίτητο σε μία απαιτητική εργασία, που σκοπό έχει να δείξει σε όλους ένα τόσο σημαντικό πρόβλημα όπως αυτό του σχολικού εκφοβισμού. Ύστερα από τις πληροφορίες που βρήκαμε στο διαδίκτυο, μάθαμε περισσότερα για το σχολικό εκφοβισμό και βάλαμε τη φαντασία μας να δουλέψει για να παρουσιάσουμε μέσα από τα δικά μας μάτια τι συμβαίνει σε ένα παιδί όταν τον βιώνει.
Ευχαριστίες
Ευχαριστούμε θερμά την ψυχολόγο του σχολείου μας, κ. Πόπη Λάμπα, η οποία έδωσε τις συμβουλές της για την καλύτερη αποτύπωση του ζητήματος του σχολικού εκφοβισμού.
Βιβλιογραφία