Pivot, a time travel - 4ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Pivot, a time travel - 4ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

01 Μαρτίου 2012

Παρουσίαση στο 4ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Αποφασίσαμε να κάνουμε τη δικιά μας μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων, με θέμα την ιστορία των υπολογιστών. Χρησιμοποιήσαμε ένα απλό πρόγραμμα δημιουργίας animation, το Pivot Stickfigure Animator. Με το Pivot δημιουργήσαμε γρήγορα διαφορετικά καρέ και η σειριακή προβολή τους δημιουργεί την ψευδαίσθηση της κίνησης. Γράψαμε το σενάριο για την ταινιούλα μας, αφού είχαμε ενημερωθεί ποιες ημερομηνίες και ποια είναι τα σημαντικά σημεία στην ιστορία των ηλεκτρονικών υπολογιστών που έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε, όπως την κυκλοφορία του Macintosh το 1984, την κατασκευή του CD to 1985, την εξάπλωση του worm στο δικτύου ARPANET το 1988 κτλ. Κεντρικός ήρωας στην ταινία μας είναι μια φιγούρα που ξεκινάει από το περιβάλλον του MS DOS και γράφοντας απλά την εντολή dir C:/Time Travelling ξεκινάει το περίεργο ταξίδι του στο χρόνο. Την κάθε σκηνή τη δημιουργήσαμε χωριστά και τις συνδυάσαμε στο Premiere προσθέτοντας ήχο όπου αυτό κρίθηκε. Προσθέσαμε τον τίτλο της ταινίας μας και τους τίτλους τέλους και voila, σας παρουσιάζουμε την πρώτη απόπειρά μας για μια αστεία πολύ μικρή ταινιούλα κινουμένων σχεδίων.

Λέξεις κλειδιά: animation, ταξίδι στο χρόνο, ιστορία Η/Υ


1. Εισαγωγή

Η εργασία αυτή δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας το ελεύθερο λογισμικό Pivot Stickfigure Animator, ώστε να δημιουργηθούν οι σκηνές με τις κινούμενες εικόνες που θέλαμε. Αποτέλεσε το βασικό πρόγραμμα, αλλά ταυτόχρονα χρησιμοποιήθηκε και ένα άλλο πλήθος προγραμμάτων για την υλοποίηση της εργασίας. Περιηγηθήκαμε στο διαδίκτυο για να βρούμε πληροφορίες και υλικό που θα μας βοηθούσε. Στη ζωγραφική αλλάξαμε και επεξεργαστήκαμε φωτογραφίες και screenshots υπολογιστών. Στο Word γράψαμε το σενάριο βάσει των ημερομηνιών (βασικών στιγμιότυπων από την ιστορία ηλεκτρονικών υπολογιστών) που θα χρησιμοποιούσαμε. Κατεβάσαμε ήχους με το youtube downloader από το youtube που θα ταίριαζαν με τις σκηνές που δημιουργήσαμε στο pivot. Τέλος εισάγαμε και συνδυάσαμε όλες τις σκηνές και τους ήχους στο Premiere (πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο). Όλα αυτά τα πραγματοποιήσαμε με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς μας, μαθαίνοντας τον τρόπο και κάνοντάς το μετά μόνοι μας, ή με τη βοήθειά της.

2. Pivot

Το Pivot Stickfigure Animator, ή αλλιώς Pivot είναι ένα ελεύθερο λογισμικό για Windows, με το οποίο μπορεί όποιος θέλει να δημιουργήσει animations με διαφορετικές φιγούρες, φτιάχνοντας διαφορετικά καρέ και προβάλλοντάς τα σειριακά (εικόνα 1). Πιο συγκεκριμένα δημιουργείται ένα καρέ (frame), αλλάζοντας το φόντο, προσθέτοντας διαφορετικές φιγούρες και εικόνες (sprites). Μόλις είναι έτοιμο το καρέ εισάγουμε ένα καινούριο και αυτό είναι ίδιο με το προηγούμενο. Κάνουμε μικρές ή και μεγάλες μεταβολές στις φιγούρες, επαναλαμβάνουμε για όσο χρειαστεί και όταν επιλέξουμε να γίνει η προβολή των εικόνων, δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης, δηλαδή δημιουργείται ένα animation.

3. Animation

Τα animations είναι κινούμενες εικόνες. Αποτελούνται από πολλά καρέ (εικόνες) που έχουν μικρές διαφορές μεταξύ τους. Αυτά τα καρέ συνδυάζονται και διαδέχονται το ένα το άλλο γρήγορα. Δηλαδή είναι η γρήγορη προβολή μιας σειράς από εικόνες, έτσι ώστε να δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης. Είναι μια οπτική οφθαλμαπάτη της κίνησης και αυτό συμβαίνει εξαιτίας του φαινομένου διατήρησης της εικόνας στο μάτι για 1/12 του δευτερολέπτου. Τα πρώτα animation ήταν με φωτογραφίες και με ζωγραφιές. Με αυτήν την τεχνική δημιουργήθηκαν πολλές ταινίες κινουμένων σχεδίων, αν και τώρα οι περισσότερες γίνονται ψηφιακά, στον υπολογιστή. Στο Pivot πολύ εύκολα μπορεί ο καθένας να φτιάξει από πολύ απλά animation μέχρι και πιο περίπλοκα, απλά έχοντας υπομονή, φαντασία και ευρηματικότητα.

4. Συλλέγοντας πληροφορίες

Για να καταφέρουμε να φτιάξουμε μια ταινιούλα κινουμένων σχεδίων για την ιστορία των προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών, βρήκαμε στο διαδίκτυο ό,τι πληροφορίες χρειαζόμασταν. Στόχος μας ήταν να γνωρίσουμε καινούρια στοιχεία για τους υπολογιστές και να τα μεταφέρουμε με τέτοιο τρόπο στο animation μας ώστε να μπορούν και άλλοι μαθητές να το παρακολουθήσουν ευχάριστα. Έχοντας αυτό κατά νου έγιναν παραπομπές σε γεγονότα που καθόρισαν τη μορφή των σημερινών υπολογιστών και των σημαντικότερων λειτουργικών συστημάτων και με αστείο τρόπο και κατάλληλη μουσική έγινε ένα πάντρεμα ιστορικών γεγονότων και κινούμενων σχεδίων.

4.1 Σημαντικά γεγονότα στην ιστορία υπολογιστών

Τα σημαντικότερα γεγονότα τα οποία χρησιμοποιήθηκαν σε σκηνές στην ταινιούλα μας είναι τα ακόλουθα:

1981-Η IBM παρουσιάζει το λειτουργικό σύστημα MS-DOS. Από αυτό το λειτουργικό σύστημα ξεκινάει η φιγούρα της ιστορίας μας.

1984-Η Apple Computers παρουσιάζει το Macintosh και μένει στην ιστορία για το γραφικό περιβάλλον και τις δυνατότητές του, καθώς και για την εμπορική του επιτυχία. Η διαφήμιση του και η παραπομπή στο βιβλίο “1984” του George Orwell χρησιμοποιείται στο animation μας.

1985-Η Philips κατασκευάζει το CD-ROM. Ένα CD θα γίνει το μεταφορικό μέσο για τον πρωταγωνιστή μας στις επόμενες σκηνές.

1986-Εμφανίζεται ο πρώτος Amstrad PC, o PC 1512.

1988-Ο γιος ενός από τους υπεύθυνους ασφαλείας των υπολογιστικών συστημάτων, εξαπλώνει το worm στο δίκτυο ARPANET και προκαλεί προβλήματα στους πολλούς από τους συνδεδεμένους υπολογιστές του. Το ARPANRET ήταν το πρώτο δίκτυο ηλεκτρονικών υπολογιστών στην Αμερική, το οποίο θα συνέθετε μετέπειτα το internet. 1990-Δημιουργείται η υπηρεσία του παγκόσμιου ιστού.

1991-Αρχίζει η ανάπτυξη του λειτουργικού συστήματος Linux.

Σήμερα-Τονίζεται η ύπαρξη των διάφορων εκδόσεων των Windows καθώς και το λειτουργικό σύστημα Mac OS Χ.

4.2 Δημιουργία σεναρίου

Έχοντας συγκεντρώσει αυτές τις επιλεγμένες ημερομηνίες και τις πληροφορίες που χρειαζόμασταν ξεκινήσαμε τη συγγραφή του σεναρίου μας. Προσπαθήσαμε να είναι το σενάριό μας εφικτό στην υλοποίηση και διασκεδαστικό. Ακολουθήσαμε κάποιες κοινές γραμμές από τις οδηγίες που μας δόθηκαν, αλλά βάλαμε και δικά μας στοιχεία έτσι όπως το φανταζόμασταν. Στην πράξη το ακολουθήσαμε για τις περισσότερες σκηνές, αλλά μερικές φορές αλλάξαμε την αρχική ιδέα, προσαρμόζοντάς το στα δεδομένα που είχαμε κάθε φορά.

4.3 Εύρεση και δημιουργία εικόνων

Ταυτόχρονα μέσω του διαδικτύου βρήκαμε κάποιες εικόνες που θα ήταν χρήσιμες στη δημιουργία των διαφορετικών background και sprites. Κάποιες από τις εικόνες αυτές τελειοποιήθηκαν στη ζωγραφική για να είναι κατάλληλες για χρήση. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν screenshots από την οθόνη του υπολογιστή που και αυτά επεξεργάστηκαν στη ζωγραφική. Πιο συγκεκριμένα τα χρειαζόμασταν όλα αυτά, γιατί στο Pivot μπορούν να επιλεγούν διάφορες εικόνες ως φόντο (background) αναλόγως τη σκηνή που κατασκευάζεται κάθε φορά. Sprites είναι οι εικόνες που μπορούν να εισαχθούν και να χρησιμοποιηθούν στο Pivot ως στατικά ή κινούμενα αντικείμενα. Μάλιστα ο συνδυασμός εικόνων/sprites που απεικονίζουν το ίδιο αντικείμενο ή χαρακτήρα, αλλά με μικρές διαφορές, σε διαφορετικά frames έχει το αποτέλεσμα ενός πιο ρεαλιστικού κινούμενου σχεδίου.

5. Δημιουργία του Animation στο Pivot

Πριν να ξεκινήσει η κατασκευή των διαφορετικών σκηνών, παρακολουθήσαμε βιντεάκια που έδειχναν πώς μπορούσε η κίνηση μιας φιγούρας να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να φαίνεται πιο φυσική. Σιγά σιγά ξεκίνησε η δημιουργία των διαφορετικών σκηνών του animation χρησιμοποιώντας το υλικό που είχαμε μαζέψει και μεταποιήσει. Κατά τη διάρκεια της δημιουργίας των animation πολλές φορές χρειάστηκε να βρεθούν λύσεις, ώστε να γίνει υλοποιήσιμο κάτι που φανταστήκαμε, ή να αλλάξουμε τα αρχικά σχέδια για καλύτερα αποτελέσματα. Η δημιουργία backgrounds και η εύρεση sprites γινόταν πολλές φορές παράλληλα με το χτίσιμο των σκηνών.

6. Επεξεργασία στο Adobe Premiere

Όταν ολοκληρωνόταν μια σκηνή γινόταν η αποθήκευση της σε μορφή .gif, δηλαδή σε διαφορετικό τύπο από τον προεπιλεγμένο .piv του προγράμματος. Αυτό γινόταν γιατί η μορφή gif, εκτός του ότι είναι κατάλληλη για αποθήκευση απλών εικόνων και animations, είναι επεξεργάσιμη από προγράμματα επεξεργασίας βίντεο. Έτσι είχαμε τη δυνατότητα να εισαχθούν οι σκηνές αυτές σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο, όπως το Windows Movie Maker ή το Premiere της Adobe. Εμείς με την καθηγήτριά μας χρησιμοποιήσαμε το Premiere. Έτσι έγινε εισαγωγή των αρχείων αυτών στο πρόγραμμα και τοποθετήθηκαν στη σωστή σειρά. Σκεφτήκαμε ότι ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα είχε αν συνδυάζαμε τις κινούμενες εικόνες που δημιουργήσαμε με ήχο. Γι’ αυτό το λόγο βρήκαμε και κατεβάσαμε από το youtube κατάλληλα ηχητικά εφέ (όπως μια ανδρική κραυγή, έκρηξη, ανεμοστρόβιλο, σπάσιμο γυαλιού κτλ). Εκτός από αυτά προσθέσαμε στην ταινιούλα μας και κατάλληλα τραγούδια, ώστε να ταιριάζουν και να αναδεικνύουν αυτό που δημιουργήσαμε. Προσθέσαμε έναν τίτλο αρχής και στους κινούμενους τίτλους τέλους γράψαμε τα ονόματά μας. Έγινε η τελική εξαγωγή της ταινίας σε κατάλληλη μορφή και σας την παρουσιάζουμε.

7. Συμπεράσματα

Συνειδητοποιήσαμε πόσο δύσκολη είναι η κατασκευή ακόμη και του πιο απλού κινούμενου σχεδίου. Χρειάζεται υπομονή και φαντασία ακόμη και για μια δίλεπτη ταινιούλα, σαν αυτή που δημιουργήσαμε. Το αποτέλεσμα μας άρεσε και ελπίζουμε να αρέσει και στους υπόλοιπους. Επίσης θέλουμε να προβληθεί σε μελλοντικά μαθήματα πληροφορικής σε άλλους μαθητές, για να μάθουν σημαντικά στοιχεία από την ιστορία των προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών και να πυροδοτήσει συζητήσεις σχετικά με το τι υπονοείται μέσα από κάποιες σκηνές και σε ποια γεγονότα παραπέμπουν.

Βιβλιογραφία

  1. Wikipedia, ιστορία ηλεκτρονικών υπολογιστών
  2. Youtube, για ηχητικά εφέ
  3. Κατέβασμα φιγούρων, εικόνων και sprites από διαφορετικά sites μετά από την εύρεση τους με τη βοήθεια της μηχανής αναζήτησης της Google.
  4. Χρήση του τραγουδιού “Dog days are over” των Florence & the machine και του τραγουδιού από τους τίτλους τέλους του Tron Legacy.
Συλλογή Φωτογραφιών
(18 φωτογραφίες)