Αναζητώντας πληροφορίες για τα μαθήματά μας στις μηχανές αναζήτησης - 2ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
Αναζητώντας πληροφορίες για τα μαθήματά μας στις μηχανές αναζήτησης - 2ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
09 Απριλίου 2010Αναζητώντας πληροφορίες για τα μαθήματά μας στις μηχανές αναζήτησης
Παρουσίαση στο 2ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
Το διαδίκτυο είναι σήμερα το πιο διαδεδομένο μέσο για την αναζήτηση πληροφοριών. Είναι όμως όλες οι πληροφορίες αξιόπιστες; Υπάρχει κάποιος που τις ελέγχει; Πώς θα γνωρίζω ότι οι πληροφορίες που βρήκα είναι σωστές; Στόχος της έρευνάς μας είναι η δημιουργία ενός καταλόγου με ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες που έχουν σχέση με τα σχολικά μας μαθήματα. Οι μαθητές του Στ΄ 3 χωριστήκαμε σε ομάδες και καθεμία ανέλαβε ένα μάθημα. Παράλληλα μάθαμε πώς δουλεύουν οι μηχανές αναζήτησης, ποιες είναι οι πιο καλές και πώς εισάγουμε τις λέξεις κλειδιά. Στο τέλος θα διατυπώσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε κατά τη διαδικασία εύρεσης των πληροφοριών. Η παρουσίασή μας περιλαμβάνει για κάθε μάθημα κατάλογο με διευθύνσεις δικτυακών τόπων(sites) της Ελλάδας και του εξωτερικού καθώς και τον εκδότη οργανισμό-συγγραφέα που ανήκουν.
Λέξεις κλειδιά: Διαδίκτυο, μηχανές αναζήτησης, κατάλογος διευθύνσεων
1. Εισαγωγή
Οι δυνατότητες που παρέχει το Internet είναι τεράστιες και οι πληροφορίες για κάθετί που χρειαζόμαστε σίγουρα υπάρχουν σε αυτό. Για να βρούμε όμως αυτές τις πληροφορίες στο Διαδίκτυο πρέπει να τις αναζητήσουμε με τις μηχανές αναζήτησης. Οι μαθητές του τμήματος Στ΄ 3 των Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης ξεκινήσαμε να φτιάξουμε έναν κατάλογο διευθύνσεων ιστοσελίδων που έχουν σχέση με τα μαθήματά μας. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε και εμάς, αλλά και όλους τους μαθητές της Στ΄ τάξης να μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες για τα μαθήματά τους από το Internet. Χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε να βρει ιστοσελίδες για συγκεκριμένο μάθημα όπως μαθηματικά, ιστορία, γεωγραφία, φυσική, θρησκευτικά, αγωγή του πολίτη, ελληνικά, περιβάλλον, Αγγλικά, Γερμανικά και Γαλλικά. Ο κατάλογος περιλαμβάνει τη διεύθυνση της ιστοσελίδας, το περιεχόμενο της, καθώς και τον εκδότη-συγγραφέα της.
2. Αναζητώντας πληροφορίες σε μηχανές αναζήτησης
Οι Μηχανές Αναζήτησης δεν «ψάχνουν» στην πραγματικότητα τον Παγκόσμιο Ιστό (www) άμεσα. Κάθε τέτοια Μηχανή ψάχνει σε μια βάση δεδομένων που περιέχει αντίγραφα ιστοσελίδων όπως αυτές έχουν επιλεγεί αυτόματα ανάμεσα σε δισεκατομμύρια σελίδες στο Internet που υπάρχουν σε servers. Όταν ψάχνουμε στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας μια Μηχανή Αναζήτησης, αναζητούμε κατά κάποιο τρόπο ένα παλιό αντίγραφο της πραγματικής web σελίδας, όπως αυτό υπάρχει στη βάση δεδομένων της μηχανής. Όταν κάνουμε «κλικ» πάνω στους συνδέσμους (links) που παρέχονται από τα αποτελέσματα αναζήτησης της Μηχανής, ανακτούμε από τον server την τωρινή έκδοση της σελίδας.
Οι βάσεις δεδομένων των Μηχανών Αναζήτησης «συμπληρώνονται» από ειδικά προγράμματα υπολογιστών (ρομπότ) που λέγονται «αράχνες» (spiders).
Μερικές από τις πιο δημοφιλείς Μηχανές Αναζήτησης που χρησιμοποιούνται σήμερα από χιλιάδες χρήστες είναι οι ακόλουθες : Google, Alta Vista, Excite, Lycos, InfoSeek, Yahoo!, Magellan, κ.ά.
Εισάγετε όσο περισσότερους και όσο πιο ακριβείς όρους γίνεται, ώστε να διευκολύνετε την αναζήτηση. Εισάγετε τους όρους στον ενικό. Μη χρησιμοποιείτε κοινούς, γενικούς όρους αναζήτησης ή αν πρέπει, τότε συμπεριλάβετέ τους σε μια φράση με πιο συγκεκριμένους όρους. Για παράδειγμα, ο όρος «Γερμανία» θα ήταν πολύ γενικός για αναζήτηση, ενώ στη φράση «πολίτευμα Γερμανία» χρησιμοποιείται πιο συγκεκριμένα.
3. Αξιολόγηση πληροφοριών
Κατά τη διάρκεια της αναζήτησής μας βρήκαμε τις μηχανές αναζήτησης, μπήκαμε σε πολλές ιστοσελίδες με πολλές πληροφορίες που είχαν σχέση με τα μαθήματά μας, αλλά αισθανθήκαμε ότι κάποιες από αυτές δεν ήταν έγκυρες. Πρώτο μας μέλημα ήταν να βρούμε το συγγραφέα ή τον οργανισμό που έγραψε τις πληροφορίες της ιστοσελίδας και να ελέγξουμε τις γνώσεις του μέσα από τις σπουδές του ή το βιογραφικό του. Επίσης ελέγχαμε τις πληροφορίες και από άλλες ιστοσελίδες για να δούμε αν συμπίπτουν. Στον κατάλογο που σας παρουσιάζουμε εμφανίζονται οι πιο έγκυρες ιστοσελίδες σύμφωνα με τα παραπάνω κριτήρια.
4. Προβλήματα που αντιμετωπίσαμε
Το πρώτο πρόβλημά μας ήταν ότι όταν ξεκινούσαμε να βάλουμε κάποιες λέξεις κλειδιά στο google, πληκτρολογώντας το πρώτο γράμμα αμέσως μας πρότεινε κάποιες λέξεις-φράσεις, αυτές που χρησιμοποιεί ο κόσμος πιο συχνά στο google, και μέσα σε αυτές υπήρχαν πολλές άσχημες λέξεις. Καταλάβαμε λοιπόν ότι έπρεπε να προσέχουμε και να μη δίνουμε σημασία σε αυτές, αλλά να τις προσπερνάμε, καθώς και ότι πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το Internet με άσχημο τρόπο ως μέσο πληροφόρησης και ενημέρωσης.
Ευχαριστίες
Ευχαριστούμε την κυρία Νάνσυ Πέτσα, καθηγήτρια Αγγλικών του σχολείου μας για τη βοήθειά της στο στήσιμο του poster.
Βιβλιογραφία
1. http://www.go-online.gr/ebusiness/specials/article.html?article_id=225