Ανακαλύπτοντας τα δώρα της ελληνικής γης: Ιστορία, Λαογραφία, Παράδοση

Ανακαλύπτοντας τα δώρα της ελληνικής γης: Ιστορία, Λαογραφία, Παράδοση

25 Ιουνίου 2016

Ανακαλύπτοντας τα δώρα της ελληνικής γης: Ιστορία, Λαογραφία, Παράδοση - Ευέλικτη ζώνη Γ΄ τάξης σχολικού έτους: 2015-2016 Διάρκεια : 8 μήνες

Αφόρμηση

Γνωρίζουμε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Ψάχνουμε να βρούμε τη συνέχεια και τη σύνδεση με το τώρα. Μέσα από τα μονοπάτια της παράδοσης θέλουμε να ανακαλύψουμε την ταυτότητά μας. Μαθαίνουμε το παρελθόν για να ονειρευτούμε και να χτίσουμε ένα καλύτερο μέλλον.


Στόχοι

Να κατανοηθούν οι κύριοι άξονες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

Να γνωρίσουμε τους παραδοσιακούς τρόπους καλλιέργειας, τη διατροφή από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα.

Να ασχοληθούμε με την τέχνη. Να καλλιεργηθεί η αίσθηση της αρμονίας και της εσωτερικής ομορφιάς της έκφρασης.

Να τονωθεί το ομαδικό πνεύμα, η αλληλοβοήθεια, η συνεργατικότητα.

Να μάθουν να παρατηρούν, να ανακαλύπτουν, να εξερευνούν με ασφάλεια στο διαδίκτυο, να οργανώνουν τη δουλειά τους και να την παρουσιάζουν.

Να μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά την αγάπη για το περιβάλλον, την υγεία, τη συμμετοχή με σεβασμό, το ενδιαφέρον, τη φροντίδα, την ενασχόληση.

Να γίνει πιο ενδιαφέρον το μάθημα της Μελέτης και της Ιστορίας με χαρακτήρα βιωματικό.

Μεθοδολογία υλοποίησης

Ομαδοσυνεργατική μέθοδος.

Διάδραση, αυτενέργεια, έκφραση.

Επίσκεψη σε μουσεία, και σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα.

Έρευνα στη βιβλιοθήκη, στον διαδραστικό πίνακα και στο διαδίκτυο.

Πεδία Σύνδεσης με τα μαθήματα:

-Της Γλώσσας (Το ψωμί του κόσμου, Διατροφή κλπ) , του Ανθολογίου και της Παραγωγής γραπτού λόγου (φτιάξαμε τα δικά μας παραμύθιακ.α.)

-Της Μελέτης (Παράδοση, πολιτισμός),

-Της Ιστορίας (προϊστορία, αρχαίοι ελληνικοί πολιτισμοί) ,

-Της Μουσικής (παραδοσιακά τραγούδια, παραμυθοτράγουδα, παραδοσιακά όργανα, ηχοΪστορίες) ,

-Των Εικαστικών (πηλός, ζωγραφική) ,

-Της Γυμναστικής( παραδοσιακοί χοροί),

-Της Πληροφορικής (PowerPoint, ασφαλής πλοήγηση),

-Της θεατρικής αγωγής (δραματοποίηση, τεχνικές αφήγησης)

-Τις ετήσιες εκπαιδευτικές επισκέψεις .

Δραστηριότητες

1. Τελλόγλειο ίδρυμα, έκθεση με θέμα «Τα δώρα της Γης». Η γη με τις ανασκαφές των αρχαιολόγων φέρνει στο φως θησαυρούς. Με τα αγγεία μαθαίνουμε πώς ζούσαν οι αρχαίοι 'Έλληνες. Παρατηρούμε την ελληνική φύση και τα δώρα της: τους καρπούς. Στην τάξη: φτιάχνουμε τα δικά μας αγγεία, μινωικά καράβια, σύμβολα του μινωικού πολιτισμού, σφραγίδες, ιδεογράμματα με χαρτί κι έπειτα με πηλό. Φτιάξαμε τοιχογραφίες και ψηφιδωτά με καρπούς.

2. Κτήμα Γεροβασιλείου, «Αμπελουργία». Στην τάξη: Μιλάμε για το σταφύλι και την ελιά, φτιάχνουμε κολλάζ, ζωγραφίζουμε.

3. Λαογραφικό Μουσείο, «οι αγροτικές εργασίες και οι πρώτες μηχανές» καθώς και αφήγηση λαϊκού παραμυθιού για μυλωνάδες, για ξυλοκόπους για τον μύλο που άλεθε..άλεθε.. άλεθε. Στην τάξη: γράψαμε δικά μας παραμύθια συνεργατικά και ο καθένας μόνος του. Τα ζωγραφίσαμε, τα παίξαμε. Μιλήσαμε για το σιτάρι , φτιάξαμε κολλάζ. Είπαμε το παραμύθι "Το πιο γλυκό ψωμί του κόσμου" και το παρουσιάσαμε σε κοινό.

4. ΚΘΒΕ «Ο Μυστικός Κήπος». Στην τάξη: Κουβεντιάσαμε, ζωγραφίσαμε, γράψαμε τι σκέψεις μας. Συμφωνήσαμε ότι όταν γίνεσαι φίλος με τη γη, ξυπνά μέσα σου το ενδιαφέρον και η δύναμη για τη ζωή και τη δημιουργία.

5. Παραδοσιακά παραμύθια με τη θεατρική ομάδα «Μικρός Βορράς». Τραγουδήσαμε παραδοσιακά τραγούδια,κάναμε παντομίμα, γελάσαμε με τον τρόπο ομιλίας στα χωριά παλιά.

6. Αλέσαμε σιτάρι με χειρόμυλο, πλάσαμε με το αλεύρι και ψήσαμε το δικό μας ψωμί στον Συνεταιρισμό Νέας Γωνιάς.

7. Στο Χριστουγεννιάτικο παζάρι του σχολείου μας φτιάξαμε (με αφορμή το σουσάμι και το μέλι) ταχινόκρεμα σε βαζάκια.

8. Σκεφτήκαμε δικές μας υγιεινές συνταγές για λιχουδιές με μέλι και σουσάμι και στήσαμε ένα εργαστήρι στο Cosmos όπου τα παιδιά έφτιαχναν γλυκά ("ταχινοτρουφομπαλίτσες και σουσαμομπαλίτσες", καθώς επίσης και "μελώτα" μια δική τους συνταγή που εμπνεύστηκαν από το μάθημα της ευέλικτης ζώνης), κερνούσαν και μιλούσαν για τους θησαυρούς της ελληνικής φύσης και τη διατροφή στην αρχαία Ελλάδα.

9. Καλέσαμε στο σχολείο μας την Ομάδα για τις αρχαίες ελληνικές ποικιλίες Πελίτικαι μάθαμε τι σημαίνει αειφορία-αυτάρκεια: Να σκαλίζεις το χώμα, να αφήνεις το σποράκι στην αγκαλιά της γης να το φροντίζεις κι έπειτα να σε φροντίζει και αυτή δίνοντας σου την τροφή. Κάναμε το σπορείο της τάξης και όταν άρχισαν οι ζέστες τα μεταφέραμε στον λαχανόκηπό μας στην αυλή.

10. Ήρθε στην τάξη μας η Λυγία (εργαστήρι Πυρήν) και μας έμαθε πώς να φτιάχνουμε με υπομονή και τέχνη όμορφα διακοσμητικά με καρπούς. Θαυμάσαμε τη μοναδική ομορφιά τους.

11. Φτιάξαμε αυτοσχέδια μουσικά όργανα και στεφανάκια και τραγουδήσαμε τα χελιδονίσματα στα τμήματα της πρώτης τάξης. 

12. Μάθαμε παραδοσιακούς χορούς , φορέσαμε παραδοσιακές στολές και χορέψαμε στη Γιορτή της Άνοιξης στο σχολείο μας.

13. Στήσαμε το δικό μας Μουσείο μας με όλα αυτά που φτιάξαμε και καλέσαμε νηπιάκια. Τα τριτάκια ξεναγούσαν , τραγούδησαν, χόρεψαν παραμυθοτράγουδα, αφηγήθηκαν μύθους και παραδοσιακά παραμύθια, έγιναν εμψυχωτές σε εργαστήρια με παιχνίδια μνήμης, παζλ, ζωγραφικής και κατασκευών.

14. Οι μαθητές παρουσίασαν με PowerPoint τις δράσεις μας στις εκδηλώσεις "Σχολείο και Πολιτισμός 2016" της Διεύθυνσης Π.Ε. Αν. Θεσσαλονίκης.

Αξιολόγηση

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν σε κοινό αυτά που έμαθαν , να γίνουν εμψυχωτές, δημοσιογράφοι, αρχαιολόγοι, δάσκαλοι, σεφ. ..

Μαθητές και δάσκαλοι είμαστε όλοι ενθουσιασμένοι. Όλοι οι στόχοι που είχαμε θέσει για την εμπέδωση των γνώσεων μέσω της διάδρασης και του βιωματικού χαρακτήρα της διδακτικής πράξης επιτεύχθηκαν περισσότερο από κάθε προσδοκία.

Συλλογή Φωτογραφιών
(26 φωτογραφίες)